بهترین زمان تربیت جنسی کودکان

چگونه با فرزندان خود در مورد آموزش های جنسی صحبت کنیم؟

با توجه به افزایش سطح اطلاع رسانی و ارتباطات در دنیای مجازی، تربیت جنسی باید مهم ترین هدف تربیتی خانواده ها به حساب بیاید.

یکی از مهم ترین دغدغه هایی که والدین برای تربیت فرزاندان خود دارند. تربیت جنسی و آگاهی رساندن به بچه ها است. البته صحبت از تربیت جنسی همیشه در جامعه ما یک تابوی بزرگ بوده و کمتر والدی آن را جدی می گیرد اما این روزها و با توجه به حجم اطلاع رسانی بالا و دسترسی بالای کودکان به شبکه های مجازی، این تابوی بزرگ باید تا قبل از وقوع واقعه ای جبران ناپذیر، شکسته شود.

اطلاع رسانی در خصوص تربیت جنسی کودکان و نوجوانان از جمله مهم ترین دغدغه های ایران اچ ای وی است. ما در این مقاله در خصوص نحوه برخورد والدین با کودکان، آموزش های جنسی و نحوه تربیت جنسی کودکان اطلاعات کامل و جامعی در اختیار شما قرار خواهیم داد. پس همراه ما باشید.

بهترین سن آموزش جنسی به کودکان چه زمانی است؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد نکات آموزش های جنسی و سلامت جنسی کودک، اطلاعات کاربردی به شما ارائه دهیم، بهتر این است تا در مورد بهترین سن تربیت جنسی کودکان هم اطلاعات کافی داشته باشیم.

به صورت کلی نمی توان زمان دقیقی را برای شروع تربیت جنسی کودکان در نظر گرفت چرا که میزان کنجکاوی، دقت و ماجراجویی هر کودک به نسبت دیگری متفاوت است اما این مسئله نباید والدین را در مورد آموزش های جنسی بی تفاوت کند.

بهترین سن آموزش جنسی به کودک

به کودکان زیر 6 سال در مورد هویت جنسی شان توضیح دهید

کودکان در سنین 4 تا 6 سال و پس از اینکه درک صحیحی از خود و خانواده خود پیدا کردند باید در مورد هویت جنسی شان نیز اطلاع کافی داشته باشند. والدین در این بازه سنی تنها کافی است هویت جنسی مذکر و یا موثت بودن کودک را به او یادآور شوند و با حوصله و دقت به کنجکاوی ها و سوالات کودک خود پاسخ دهند.

کودکان زیر 10 سال را آگاهانه تربیت کنید

مهم ترین بخش از زمان تربیت جنسی کودک بین سنین 7 تا 10 سالگی است. در این سنین کودکان به دلیل ارتباط با دوستان و رفت و آمد در مدرسه، ارتباطی به غیر از خانواده را تجربه می کنند. این سن برای سواستفاده های جنسی کودکان هم خطرات بسیار زیادی دارد به همین دلیل والدین باید در این بازه سنی تربیت جنسی فرزند خود را به صورت جدی آغاز کنند.

در مورد اندام های خصوصی با کودک خود صحبت کنید

حالا که در مورد سنین تربیت جنسی صحبت کردیم بهتر است تا نکات آموزنده ای را در خصوص روند این آموزش ها در اختیارتان قرار دهیم. اولین و مهم ترین نکته ای که والدین را با ترس مواجه می کند، صحبت در مورد اندام های خصوصی جنسی به کودکان زیر 6 سال است. در نظر داشته باشید که شما می توانید با ساده گرفتن این مسئله و بدون شرم از این صحبت با کودک خود به شکل ملاحظه کارانه ای صحبت کنید.

  • در مورد اندام های خصوصی با فرزند خود جدی صحبت کنید
  • از کودک خود بخواهید در صورتیکه کسی در مورد اندام جنسی او سوالی کرد حتما به شما اطلاع دهد
  • به کودک بگویید که کسی نباید اندام خصوصی او را ببیند
  • در مورد حریم خصوصی فردی با او صحبت کنید
با کودک در مورد اندام های جنسی خصوصی حرف بزنید

برای پاسخ به سوالات جنسی فرزند خود تفره رفتن را کنار بگذارید

دومین نکته ای که در حین آموزش های جنسی کودکان باید به آن توجه داشته باشید این است که به هیچ عنوان در حین پرسش و پاسخ های جنسی کودکان خود تفره نروید. پاسخ دادن والدین در مورد کنجکاوی های جنسی کودکان اگر به شکل تفره رفتن و پاسخ های بی منطق باشد علاوه بر اینکه کودک را بی اعتماد می کند باعث می شود تا سوالات ذهنی کودک بیش از پیش گسترده تر شود.

در مورد کنجکاوی جنسی کودک خود کنجکاوی کنید

یکی دیگر از مواردی که والدین در حین آموزش های جنسی باید به صورت آگاهانه به آن توجه داشته باشند این است که قبل از توضیح در خصوص کنجکاوی های کودک خود در خصوص اینکه چرا این سوال را می پرسد و یا چه چیز باعث شده تا به این سوال فکر کند از او سوال و جواب کنید.

در این قسمت شما می توانید به راحتی در مورد منشا کنجکاوی کودک خود که می تواند شبکه های اجتماعی، ماهواره ها و صحبت همسالان باشد را متوجه شوید.

کوکان در مورد مسائل جنسی در شبکه های اجتماعی کنجکاوی می کنند.

کودک را از سو استفاده های جنسی نترسانید، به او آگاهی دهید

بزرگ ترین اشتباهی که والدین در حین تربیت جنسی فرزندان خود مرتکب می شوند این است که کودک را از سو استفاده های جنسی می هراسند. توجه داشته باشید که شما تنها کافی است با آگاهی رساندن به اینکه کسی نباید به اندام های خصوصی او دست بزند، کودک را آگاه کنید.

ترساندن کودک از تماس فیزیکی و سو استفاده های جنسی علاوه بر اینکه حس و حال کودکی او را از بین می برد موجب بروز بیماری های روحی و روانی هم می شود.

فرزند خود را از سو استفاده های جنسی نترسانید

بلوغ زودرس، نتیجه تربیت ناآگاهانه جنسی کودکان

یکی دیگر از اشتباهات برخی از والدین نا آگاه این است که با تکیه بر اهمیت بسیار زیاد تربیت جنسی، سعی می کنند تا اطلاعات به نسبت بالایی در خصوص رابطه جنسی و رفتار جنسی ایمن به کودکان خود ارائه دهند. این دسته از والدین فکر می کنند با این روش جلوی بسیاری از کنجکاوی های کودک خود را گرفته و از کودکی فرزند خود را با آگاهی بزرگ می کنند در صورتیکه این روش بزرگ ترین اشتباه تربیتی است.

مهم ترین مشکلی که این روش تربینی دارد این است که خواه ناخواه کودک به بلوغ زودرس می رسد. به همین دلیل والدین از سنین بسیار پایین با غرایز جنسی کودک خود مواجه می شوند که خود مشکلی به شدت دردسر ساز است.

بلوغ زودرس، نتیجه تربیت جنسی غلط کودک

در این مقاله اطلاعات کامل و جامعی در خصوص باورهای غلط تربیت جنسی کودکان و روش های صحیح آموزشی آن با شما صحبت کردیم. با هم تکرار می کنیم که تربیت جنسی کودکان از جمله مهم ترین مواردی است که والدین باید در صدر تعلیمات تربیتی فرزند خود به آن توجه کنند. پس این مسئله را شدیدا جدی بگیرید و در صورت بروز هرگونه سوال و ابهام از قسمت نظرات با ما در تماس باشید.

نظر خود را بنویسید

IRAN HIV