بیماری مقاربتی سفلیس

بیماری مقاربتی سفلیس که تنها از طریق آمیزش جنسی از فردی به شریک جنسی اش منتقل می شود یکی از خطرناک ترین بیماری های مقاربتی است.

یکی دیگر از بیماری های مهم مقاربتی بیماری سفلیس نام دارد. این بیماری از طریق شیوع باکتری treponema pallidum فرد را به خود مبتلا می کند. سفلیس تنها از راه رابطه جنسی از فردی به فرد دیگر قابل انتقال است و هیچ راه دیگری برای انتقال آن وجود ندارد. سفلیس یک بیماری سه مرحله ای است که با علائم ساده مانند یک زخم شروع می شود و در ادامه به مجراهای اصلی بدن آسیب می رساند. اگر شما هم دوست دارید تا در مورد این بیماری، علائم، روش های درمان و مراحل سه گانه این بیماری اطلاعات کاملی به دست بیاورید، پیشنهاد می کنیم تا در ادامه این مقاله مجله تخصصی ایران اچ ای وی را دنبال کنید.

سفیلیس چگونه انتقال پیدا می کند؟

سفلیس نوعی از بیماری های مقاربتی است که تنها با آمیزش جنسی دهانی و مقعدی از فردی به شریک جنسی اش انتقال پیدا می کند. بسیاری از افراد فکر می کنند که عواملی از جمله استفاده از وسایل شخصی مشترک، سرویس بهداشتی مشترک و لمس اندام های جنسی هم می تواند موجب انتقال این بیماری شود در صورتیکه تنها راه انتقال، رابطه جنسی است.

آزمایش تشخیص سفلیس تناسلی

علائم بیماری سفلیس در خانم ها و آقایان

سفلیس برعکس سایر بیماری های مقاربتی، علائم یکسانی در بدن آقایان و خانم ها ندارد. همه آنچه که باعث می شود شخصی را به ابتلا به سفلیس مشکوک کند، زخم هایی است که در علم پزشکی از آن به عنوان شانکره صحبت می شود.

شانکره می تواند روی اندام های جنسی، آلت تناسلی و حتی درون دهان ایجاد شود. همین مورد می تواند علائم ظاهری مشخصی برای پیگیری تشخیص بیماری و درمان به حساب بیاید.

البته بیماری سفلیس تنها به وجود یک زخم اکتفا نمی کند. چرا که مراحل ابتلا به این بیماری در سه مرحله متفاوت در بدن شیوع پیدا می کند.

علائم سفلیس دهانی

مراحل سه گانه شیوع بیماری سفلیس در بدن بیمار

سفلیس مراحل سه گانه ای برای بروز و ظهور در بدن بیمار دارد که دو مرحله اولیه آن شامل علائم ظاهری است و مشکلات حادی را ایجاد نمی کند اما در  مرحله سوم می تواند به مرحله نهفتگی حاد برسد و سلامت سایر اعضای بدن را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد.

مرحله اولیه، بروز شانکره در اندام های جنسی

اولین مرحله از بیماری سفلیس با مشخص شدن زخم شانکره بروز پیدا می کند اما جالب است بدانید که این زخم ممکن است پس از آخرین رابطه جنسی بین دو هفته تا شش ماه بعد خودش را نشان دهد، بدون آنکه بیمار اطلاعی از مبتلا شدن به سفلیس داشته باشد.

مرحله دوم و علائم ثانویه سفلیس در بدن

در مرحله دوم بیماری که گاها بیمار به آگاهی از ابتلا به بیماری خود رسیده است بیمار با علائمی به غیر از زخم های سطحی مواجه می شود. این علائم با خارش شدید، سر درد، گلو درد، ریزش مو و حتی کاهش وزن هم همراه است.

نشانه های مرحله حاد و نهفتگی سفلیس

اکثرا بیماران با مشاهده علائم ثانویه به پزشک معالج مراجعه می کنند در صورتیکه که مرحله درمان و مبارزه با این بیماری در مرحله اول بسیار ساده تر است.

مرحله نهفتگی حاد سفلیس

مرحله عفونی یا همان نهفتگی سفلیس همان مرحله سرنوشت ساز و نهایی است که کلیه اعضای بدن فرد را تحت فرمان خود قرار می دهد.

در بیشتر مواقع مرحله نهفتگی حتی سال ها بعد از علائم اولیه رخ می دهد به صورتیکه که شخص بیمار پیش بینی این مسئله را نمی کند که هنوز عفونت باکتری های treponema pallidum را در بدن خود نگه داشت است. در این مرحله از بیماری بدن بیمار مقاومت خود را از دست داده و با مواردی از جمله نابینایی و کم بینایی، بیماری های شنوایی، عفونت نخاعی، بیماری های قلبی، اختلات عصبی و موارد مشابه رو به رو می شود.

آیا بیماری مقاربتی سفلیس درمان قطعی دارد؟

سفلیس هم مانند سایر بیماری های مقاربتی نیاز به درمان سریع و آگاهانه دارد. اگر در مراحل اولیه این بیماری به پزشک معالج مراجعه کنید، تنها با آمپول ها و قرص هایی مانند پنی سلین و آنتی بیوتیک بدن خود را مقاوم کرده اید و در گذر زمان این باکتری را در بدن خود بی تاثیر خواهید کرد.

حال اگر تشخیص و درمان این بیماری به مراحل ثانویه و حاد برسد قطعا نیاز به درمان سخت تری خواهید داشت.

راه های درمان بیماری مقاربتی سفلیس

راهکارهایی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های مقاربتی مانند سفلیس

رفتار جنسی ایمن اولین و مهم ترین راه برای پیشگیری از ابتلا به کلیه بیماری های مقاربتی است. استفاده از کاندوم در حین رابطه مقعدی، واژینال و حتی دهانی اولین و آخرین راه برای انتقال میکروب و بیماری به شریک جنسی است.

علاوه بر این محدودیت های جنسی و ممنوعیت ارتباط جنسی با افرادی که به انواع بیماری های مراقبتی مشکوک هستند نیز می تواند راهی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری به حساب بیاید.

استفاده از کاندوم برای پیشگیری از سفلیس

عوارض کوتاه مدت و بلند مدت سلفیس در خانم های باردار

یکی از مهم ترین و حتی اصلی ترین عوارض سرنوشت ساز بیماری سفلیس، در خانم های باردار دیده می شود. چرا که علاوه بر ایجاد نقص عضو و حتی سقط جنین، سفلیس قابل انتقال به جنین است و می تواند سلامت بعد از تولد نوزاد را نیز شدیدا تحت تاثیر قرار دهد.

عوارض سفلیس در بارداری و سلامت جنین

یکی دیگر از خطرات و عوارض سفلیس این است که به دلیل وجود زخم هایی که در اندام های جنسی وجود دارد، می تواند بیشتر از گذشته بدن را در معرض ویروس ایدز قرار دهد. به همین دلیل هر گونه نشانه و ساده ترین علائم را پس از آخرین ارتباط جنسی خود جدی بگیرید و علاوه بر پیشگیری های آگاهانه هر چند وقت یکبار سلامتی خود و شریک جنسی خود را با مراجعه به پزشک متخصص چکاپ کنید.

در این مقاله اطلاعات کامل و جامعی در خصوص بیماری مقاربتی سفلیس به شما ارائه دادیم. حال اگر شما تجربه مبارزه با این بیماری را دارید، تجربیات ارزشمند خود را با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید تا سایر مخاطبان ایران اچ ای وی بتوانند از تجربیات شما هم برای بهبود سلامت جنسی خود کمک بگیرند.

نظر خود را بنویسید

IRAN HIV