ویروس HPV

ویروس اچ پی وی HPV چیست و چه خطری دارد؟

اچ ای وی بیش از 100 نوع مختلف دارد که برخی از مدل های آن بسیار خطرناک هستند و احتمال ایجاد سرطان دهانه رحم در زنان را به شدت افزایش می دهد.

در بحث بیماری های جنسی، ویروس اچ پی وی در حال حاضر از دسته موضوعاتی است که همه ی افراد باید نسبت به آن آگاه باشند. زیرا این ویروس در سراسر جهان به شدت شیوع پیدا کرده است و می تواند منجر به سرطان شود! ویروس اچ پی وی می تواند کاملا خطرناک باشد و از طرفی می تواند به سادگی مهار شود. به همین دلیل تمامی افرادی که فعالیت های جنسی دارند باید درباره این ویروس اطلاعات کامل داشته باشند. در این مقاله قصد داریم به صورت کامل هرچه که مربوط به ویروس اچ پی وی است را بررسی کنیم.

ویروس اچ پی وی

ویروس اچ پی وی یا همان ویروس پایپلومای انسانی (HPV) چیست؟

اولین سوالی که باید پاسخ آن را بررسی کنیم این است که ویروس اچ پی وی چیست و چرا باید درباره آن آگاهی داشته باشیم. این ویروس که نام دیگر آن ویروس پاپیلوم انسانی است در اثر آمیزش جنسی یا تماس مستقیم پوست افراد منتقل می شود. مهم ترین نکته ای که باید درباره ویروس اچ پی وی بدانید این است که این ویروس بیش از 100 نوع مختلف دارد که برخی از مدل های آن بسیار خطرناک هستند و احتمال ایجاد سرطان دهانه رحم در زنان را به شدت افزایش می دهد.

علائم ویروس HPV چیست و از کجا بفهمیم اچ پی وی داریم؟

زگیل تناسلی، اصلی ترین نشانه وجود ویروس اچ پی وی در بدن یک فرد است. در صورتی که یک فرد به ویروس اچ پی وی مبرابطه تلا باشد این احتمال وجود دارد که در آلت تناسلی یا حتی دهان او، زگیل های تناسلی ایجاد شود. این زگیل ها مانند زائده های گوشتی هستند که درد هم ندارند! برای آشنایی بیشتر زگیل تناسلی و کسب اطلاعات درباره آن می توانید مقاله زگیل تناسلی را مطالعه کنید.

نکته ی دیگری که باید درباره علائم ویروس اچ پی وی بدانید این است که گاهی اوقات ممکن است هیچ علائمی مشاهده نکنید. در اصل وجود ویروس اچ پی وی همیشه منجر به زگیل تناسلی نخواهد شد. بلکه این احتمال وجود دارد که به دلیل عدم برقراری رابطه جنسی ایمن و تماس جنسی با فرد آلوده به اچ پی وی، شما هم به این ویروس مبتلا شده باشید اما هیچ علائمی در بدنتان مشاهده نکنید. دقیقا مانند دوران پنجره ایدز که در این دوران علائم ایدز را مشاهده نمی کنید اما به ویروس ایدز مبتلا شده اند. اچ پی وی هم مانند ویروس ایدز، می تواند تا مدت ها در بدن شما باقی بماند اما علائمی از آن را مشاهده نکنید!

چطور بفهمیم HPV داریم

 تشخیص اچ پی وی در مردان چطور ممکن است؟

در حقیقت هنوز هیچ آزمایشی برای تشخیص ویروس HPV در مردان وجود ندارد. تنها راهی که می توان از آلوده بودن یک مرد به اچ پی وی اطمینان حاصل کرد، مشاهده زگیل های تناسلی در بدن او است. هر چند که در بسیاری از موارد ممکن است اچ پی وی در بدن فرد وجود داشته باشد اما منجر به بروز زگیل تناسلی نشود. به همین دلیل تشخیص این بیماری نسبت به دیگر بیماری های مقاربتی برای مردان راه قطعی ندارد.

تشخیص اچ پی وی در زنان با تست پاپ اسمیر و نمونه برداری

یکی از روش های انجام آزمایش بر زائده های گوشتی و تشخیص آن، نمونه برداری روش PCR است. معمولا دخترانی که هنوز باکره هستند و به این ویروس آلوده شده اند نمی توانند تست پاپ اسمیر بدهند.

به همین دلیل از روش نمونه برداری PCR برای این افراد استفاده می شود. برخی مواقع احتمال وقوع خطا در نتیجه آزمایش PCR وجود دارد. اگر نمونه برداری به شکل صحیح انجام نشود یا تعداد ویروس ها در نمونه برداری کم باشد ممکن است که نتیجه آزمایش منفی شود در صورتی که ویروس در بدن وجود دارد. به همین دلیل اهمیت میزان دقت و نحوه انجام این آزمایش بسیار زیاد است. حتی برخی از افراد به دلیل ایجاد اطمینان دو مرتبه این آزمایش را انجام می دهند.

تست پاپ اسمیر با هدف شناسایی سلول های ویروسی در دهانه رحم انجام می شود. با آزمایش پاپ اسمیر می توان عفونت های ویروسی را تشخیص داد. هدف از انجام تست پاپ اسمیر برای تشخیص زگیل تناسلی یا ویروس اچ پی وی این است که سلول های پیش سرطانی یا سلول های سرطانی شناخته شود.

زیرا برخی از مدل های اچ پی وی پرخطر مانند نوع 16 و 18 در نهایت می تواند منجر به ایجاد سرطان دهانه رحم در زنان شود. معمولا دود سیگار و قلیان احتمال بیشتر شدن این سلول های ویروسی را افزایش می دهد.

تست پاپ اسمیر اچ پی وی

چطور می توان HPV را درمان کرد؟

حقیقت این است که این ویروس هیچ درمانی ندارد. البته در برخی مواقع انواع کم خطر این ویروس به صورت خود به خود از بدن پاک می شود.عوارض ناشی از مبتلا شدن به این ویروس مانند زگیل تناسلی را می توان با روش هایی مانند کرایو و لیزر درمان کرد اما احتمال عود مجدد زگیل تناسلی وجود دارد زیرا ویروس از بدن خارج نمی شود. مهم ترین مورد درباره درمان اچ پی وی این است که سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید و از رفتارهای جنسی پر خطر پرهیز کنید. حتی رابطه جنسی دهانی هم میتواند در نهایت منجر به انتقال ویروس اچ پی وی شود.

واکسن گارداسیل برای جلوگیری از اچ پی وی

واکسن گارداسیل برای جلوگیری از سرطان دهانه رحم در زنان

یکی دیگر از بهترین راه های مقاوم کردن بدن در برابر ویروس اچ پی وی، استفاده از واکسن گارداسیل است. قیمت واکسن گارداسیل درحال حاضر کمی گران است اما با مراجعه به داروخانه های دولتی می توان این واکسن را با قیمت کمتر پیدا کرد. در نهایت توصیه می کنیم اگر به زائده ای در بدن خود مشکوک شده اید و اخیرا رابطه ی جنسی داشته اید، بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. آنچه در این مقاله از بلاگ ایران اچ ای وی بررسی شد، مباحث مرتبط با ویروس اچ ای وی بود اما به یاد داشته باشید که همه چیز به همین سادگی نیست و این احتمال وجود دارد که این ویروس جان شما را به خطر بیاندازد. پس اگر احتمال مبتلا بودن به این ویروس را در نظر دارید، بهتر است به جای یافتن به دنبال درمان خانگی اچ ای وی، به یک پزشک مراجعه کنید.

سوالات متداول

IRAN HIV
01آیا HPV کشنده است؟

در صورتی که اچ پی وی نوع پر خطر در بدن فرد وجود داشته باشد می تواند کشنده باشد. سرطان دهانه رحم در زنان و سرطان مقعد در مردان میتواند به دلیل وجود اچ پی وی باعث مرگ شود.

02آیا مردان هم می توانند واکسن گارداسیل بزنند؟

بله مردان هم می توانند از این واکسن استفاده کنند و بهتر است زمان شروع واکسن پیش از 21 سالگی و شروع فعالیت های جنسی باشد.

03چطور میتوان از وجود ویروس اچ پی وی در بدن آگاه شد؟

آزمایش پاپ اسمیر یا نمونه بردای PCR می تواند انتخاب خوبی برای زنان باشد اما هنوز هیچ آزمایشی برای تشخیص اچ پی وی در مردان وجود ندارد.

نظر خود را بنویسید

IRAN HIV