چطور می توانیم ایدز را تشخیص دهیم

چگونه ایدز را تشخیص دهیم؟

تشخیص بیماری ایدز می تواند فرآیندی زمان بر باشد زیرا در همه شرایط پاسخ منفی آزمایش ایدز، به معنی مبتلا نبودن فرد به ایدز نیست!

بیماری ایدز، یکی از بیماری های کشنده محسوب می شود که کسب آگاهی درباره آن اهمیت بسیاری دارد و متاسفانه بسیاری از مردم نسبت به این بیماری و مباحث آن اطلاعات کامل ندارند. به طور مثال تشخیص ایدز از مواردی است که افراد بسیاری به دنبال روش های آن هستند. در صورتی که بیماری ایدز از همان ابتدا نشانه های شفافی ندارد. در این مقاله از بلاگ ایران hiv وی قصد داریم به طور کامل به بررسی موضوع تشخیص ایدز و اهمیت آن بپردازیم.

تشخیص بیماری ایدز

تشخیص ایدز چگونه ممکن است؟

مهم ترین مسئله ای که درباره تشخیص ایدز باید بدانید این است که این بیماری می تواند مدت زمانی بدون اینکه شما آگاه شوید، در بدنتان وجود داشته باشد. قطعا شناخت نشانه های بیماری ایدز می تواند در روند تشخیص سریع و درمان آن بسیار موثر باشد اما معمولا افراد بدون آگاهی به مبحث دوران پنجره ای، تنها نشانه ها را مدرکی برای مبتلا شدن به ایدز می دانند.

در صورتی که ممکن است ویروس ایدز وارد بدن فرد شده باشد اما هنوز نشانه ای به وجود نیامده باشد. پیشنهاد می کنیم برای درک بهتر این مسئله مقاله ی دوره پنجره ایدز را مطالعه کنید. اگر توضیح مختصری در این باره بخواهیم ارائه کنیم باید بگوییم که بیماری ایدز از همان ابتدا قابل شناسایی نیست.

منفی بودن آزمایش ایدز

چرا آزمایش اچ ای وی برای تشخیص ایدز کافی نیست؟

افراد برای تشخیص بیماری ایدز می توانند آزمایش ایدز را انجام دهند. اما نکته ی مهمی که درباره چگونگی تشخیص بیماری ایدز باید بدانید این است که در برخی موارد آزمایش اچ آی وی برای اثبات آلوده نبودن فرد کافی نیست! در صورتی که پاسخ آزمایش ایدز مثبت باشد، واضح است که فرد به ویروس ایدز مبتلا شده است. اما در زمانی که پاسخ آزمایش منفی اعلام شود نمی توان به صورت صد در صد مطمئن شد که فرد به ویروس ایدز مبتلا نیست.

شاید برایتان عجیب به نظر برسد اما حقیقت این است که ویروس ایدز می تواند در بازه زمانی ابتدایی که وارد بدن شده، هیچ علائمی نداشته باشد و حتی تغییراتی در پاسخ آزمایش ایجاد نکند. اگر بخواهیم ساده تر بگوییم ممکن است فرد در دوران پنجره ای باشد و به همین دلیل پاسخ آزمایش منفی شود و فرد حتی دیگر به مرحله ی درمان ایدز هم فکر کند.

دوران پنجره ای به دورانی می گویند که ویروس وارد بدن شده است اما هنوز نمی توان آن را تشخیص داد. به همین دلیل افرادی که در رابطه های جنسی پر خطر هستند یا شرکای جنسی متعدد دارند نباید تنها به پاسخ آزمایشی که به تازگی داده اند اکتفا کنند. شاید این سوال برایتان پیش آید که با این حال چطور می توانیم مطمئن شویم که به ایدز مبتلا نشده ایم. در این قسمت به این سوال، پاسخ خواهیم داد.

نشانه های بیماری ایدز

آشنایی با نشانه های بیماری ایدز

قطعا شناسایی علائم ایدز می تواند در تشخیص این بیماری و شروع سریع درمان موثر باشد. اما شناسایی نشانه های بیماری به تنهایی کافی نیست. بلکه شما باید با مباحثی مانند دوره پنجره ای و دوره کمون بیماری ایدز آشنا باشید. البته نوع عملکرد افراد مختلف با هدف تشخیص مبتلا شدن یا نشدن به بیماری ایدز می تواند متفاوت باشد.

به طور مثال افرادی که با فرد غیر مطمئن رابطه جنسی داشته اند ممکن است در معرض آلوده شدن به این ویروس قرار گرفته باشند. به همین دلیل در چنین شرایطی تکرار انجام آزمایش اچ ای وی طی دو ماه پیاپی باید صورت گیرد. زیرا این احتمال وجود دارد که فرد در دوران پنجره ای آزمایش داده باشد. به همین دلیل با تکرار آزمایش ایدز به صورت پیاپی می توان نسبت به صحت پاسخ منفی آزمایش مطمئن شد.

همچنین در صورتی که انجام آزمایش های تشخیص ایدز به صورت پیاپی انجام نشود و فرد تنها به پاسخ منفی آزمایش اول اکتفا کند این احتمال وجود دارد که ویروس ایدز کم کم به قسمت های مختلف بدن نفوذ کرده و نشانه های مبتلا شدن به ایدز کم کم ایجاد شود.

سکس نا مشروع و انتقال ایدز

سبک زندگی شما، فرآیند تشخیص بیماری ایدز را ساده تر می کند!

افرادی که رابطه های محافظت نشده دارند یا به هر شکل دیگر در معرض مبتلا به بیماری ایدز هستند، باید نسبت به تشخیص بیماری ایدز حساسیت بیشتری داشته باشند. زیرا یکی از رایج ترین راه های انتقال ایدز، تجربه رابطه های غیر سالم است. معمولا افرادی که رابطه های محافظت شده و ایمن را تجربه می کنند نهایتا بعد از دو مرتبه آزمایش پیاپی نسبت به سلامت خود اطمینان پیدا میکنند.

حال افرادی که سبک زندگی آن ها بدین گونه نیست و به هر دلیلی مدام در معرض مبتلا شدن به بیماری ایدز هستند، راه سخت تری برای تشخیص بیماری ایدز دارند. زیرا بعد از هر رابطه غیر ایمن باید این موضوع را در ذهن خود داشته باشند که پاسخ منفی آزمایش نمی تواند دلیل قطعی برای آلوده نبودن آن ها به ایدز باشد.

فردی که رابطه های ناسالم دارد بعد از هر رفتار جنسی پر خطر باید این احتمال را در ذهن خود داشته باشد که اکنون ممکن است در دوران پنجره ای قرار گرفته باشد. به همین دلیل پاسخ سوال “چگونه ایدز را تشخیص دهیم” می تواند برای افراد مختلف با توجه به سبک زندگیشان متفاوت باشد! آنچه که در موضوع تشخیص بیماری ایدز اهمیت دارد این است که با انتخاب شیوه ای سالم برای زندگی کردن، استرس بیماری ایدز و مبتلا شدن به آن را از خود و شریک زندگیتان دور کنید.

سوالات متداول

IRAN HIV
01آیا آزمایش ایدز برای تشخیص بیماری ایدز کافیست؟

خیر. این احتمال وجود دارد که فرد در دوران پنجره ای ایدز باشد و به همین دلیل پاسخ آزمایش منفی شود. به همین دلیل افرادی که اخیرا در معرض مبتلا شدن به ایدز قرار گرفته اند باید چند بار در فاصله زمانی یک ماه، آزمایش ایدز بدهند.

02آزمایش ایدز تنها راه تشخیص این بیماری است؟

قطعا با توجه به نشانه های به وجود آمده می توان نسبت به آلوده شدن فرد به بیماری ایدز شک کرد اما برای اطمینان از مبتلا شدن باید آزمایش انجام شود.

03چگونه از مبتلا شدن به ایدز جلوگیری کنیم؟

رابطه جنسی پر خطر با افرادی که اطلاعی از سلامت جنسی آن ها ندارید رایج ترین راه مبتلا شدن به ایدز است. به طور کلی با شناخت راه های انتقال ایدز و جلوگیری از آن ها، سلامت خود را در برابر ویروس ایدز حفظ کنید.

نظر خود را بنویسید

IRAN HIV