خارش آلت تناسلی

دلیل خارش آلت تناسلی چیست؟

خارش ناحیه تناسلی مردان می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که برخی از این دلایل معمولا باعث خارش واژن هم می شود.

خارش آلت تناسلی در مواقعی ممکن است به حدی آزار دهنده شود که حتی فرد شاهد زخم شدن یا خونریزی روی سطح پوست ناحیه تناسلی باشد. دلایل متعددی وجود دارد که در نهایت ممکن است موجب خارش ناحیه تناسلی در مردان و زنان شود. معمولا این مشکل بیشتر برای مردان پیش می آید. با توجه به دلایل متنوع این اتفاق، درمان های مختلفی هم برای متوقف کردن خارش آلت تناسلی وجود دارد. اما مهم ترین مسئله این است که در زمان وقوع چنین اتفاقی، به صورت خودسرانه درمانی را آغاز نکنید و به پزشک مراجعه کنید. با این حال بهتر است اطلاعات متناسبی درباره دلایل رایج و نحوه درمان خارش آلت تناسلی داشته باشید. زیرا این مسئله در مواقعی می تواند کاملا سطحی باشد.

چرا آلت تناسلی دچار خارش می شود؟

دلایل ایجاد خارش در ناحیه تناسلی مردان و زنان کمی متفاوت است. به همین دلیل در این قسمت دلایل خارش آلت تناسلی مردان و زنان را به شکل جداگونه شرح خواهیم داد. هر چند که مواردی مانند پوشیدن لباس های تنگ یا التهاب پوست بعد از عرق سوز شدن می تواند دلایل مشترک میان زنان و مردان باشد، اما به صورت کلی دلایل خارش ناحیه تناسلی در مردان و زنان کمی متفاوت است.

دلایل خارش آلت تناسلی چیست

دلیل خارش ناحیه تناسلی در زنان چیست؟

یکی از ساده ترین دلایلی که در نهایت موجب آزرده خاطر شدن زنان می شود این است که بعد از دوران قاعدگی، پوست اطراف ناحیه تناسلی دچار التهاب خواهد شد. اهمیت استفاده از لباس های نخی و پدهای بهداشتی لطیف در چنین مواردی به خوبی مشخص خواهد شد. معمولا استفاده از انواع نوار بهداشتی مشبک در مدت زمان طولانی باعث ملتهب شدن پوست واژن می شود. به همین دلیل توصیه می شود تا جای امکان از پوشیدن لباس زیرهای پلاستیکی خودداری کنید. حداقل در دوران پریودی، بهتر است لباس زیرهای نخی، گیاهی و لطیف تر جایگزین لباس زیرهای فانتزی شود.

1- عفونت، از اصلی ترین دلایل خارش واژن

از رایج ترین دلایلی که باعث خارش واژن می شود می توان به عفونت اشاره کرد. عفونت هایی که واژن را درگیر می کند به دسته های مختلفی تقسیم می شود که از رایج ترین آن ها می توان به عفونت باکتریالی واژن، عفونت فارچی و تریکومونا اشاره کرد. معمولا زمانی که عفونت منجر به خارش ناحیه تناسلی شود می تواند به مرور با سوزش همراه باشد. این سوال برای بسیاری از زنان پیش می آید که چطور متوجه شویم به عفونت واژن مبتلا شده ایم یا تنها با یک خارش سطحی و التهاب ساده پوستی مواجه هستیم.

عفونت واژن و خارش ناحیه تناسلی زنان

از کجا بفهمیم که عفونت واژن، دلیل خارش ناحیه تناسلی است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که خارش، از علائم اولیه عفونت واژن است اما در نهایت سوزش بیش از حد در ناحیه واژن ایجاد خواهد شد. اگر خارش و سوزش را با هم تجربه می کنید، به احتمال زیاد درگیر عفونت واژن هستید. همچنین اگر در چند ماه اخیر رفتارهای جنسی پر خطر را تجربه کرده اید، این احتمال وجود دارد که به عفونت مبتلا شده باشید. معمولا رفتارهای جنسی پر خطر مانند برقراری رابطه مقعدی می تواند منجر به این اتفاق شود. هر چند که رابطه مقعدی خطرات بسیاری دارد اما معمولا توصیه می شود در صورتی که خواهان انجام این نوع از رابطه جنسی هستید، حتما کاندوم را عوض کرده سپس با یک کاندوم جدید رابطه واژینال را آغاز کنید.

دلیل خارش واژن

2- حساسیت ها، رایج ترین دلیل خارش لبه های بیرونی واژن

بر خلاف تصویر عموم، خارش واژن نمی تواند تنها به دلیل ایجاد بیماری های مقاربتی باشد. بلکه موارد بسیار ساده مانند استفاده از تیغ برای اصلاح ناحیه تناسلی هم باعث خارش شود. همچنین استفاده از انواع مواد شیمیایی، می تواند منجر به ایجاد حساسیت شود. معمولا شوینده های لباس، انواع عطر، خوشبو کننده و اسپری در این دسته قرار می گیرند. حتی موادی که برای شست و شوی لباس زیر خود استفاده می کنید می تواند منجر به واکنش های آلرژیک گردد.

3- زگیل تناسلی در مواقعی باعث خارش واژن می شود

زمانی که بدن با ویروس HPV درگیر خواهد شد، علاوه بر اضافه شدن زائده های گوشی بر اطراف یا حتی داخل واژن، شاهد خارش بیش از حد خواهید بود. هر چند که ایجاد زگیل تناسلی در بدن بعضی افراد با خارش همراه نیست اما نمی توان این احتمال را در نظر نگرفت. زگیل تناسلی از مواردی است که به صورت خود به خود از بین نمی رود و باید از انواع روش های فریز یا لیزر برای درمان آن استفاده کنید. متاسفانه عوارض به وجود آمدن زگیل آمیزشی تنها خارش واژن نیست بلکه این بیماری می تواند به سادگی بستری برای سرطان دهانه رحم ایجاد کنند. رفتارجنسی سالم و پرهیز از ایجاد رابطه های پرخطر برای جلوگیری از به وجود آمدن این مشکل بسیار اهمیت دارد. اگر احساس می کنید که زائده های گوشتی اطراف واژن یا حتی داخل واژن ایجاد شده است و به تازگی رابطه محافظت نشده داشته اید، این احتمال را در نظر بگیرید که به ویروس HPV مبتلا شده اید. در چنین شرایطی توصیه می کنیم حتما در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

دلایل خارش واژن در زنان

4- تریکوموناسیس، بیماری انگلی که می تواند مردان را هم درگیر کنید!

تریکوموناس واژینالیس انگلی است که منجر به بیماری تریکوموناسیس می شود. این انگل توسط رابطه جنسی میان منتقل خواهد شد و علائمی مانند احساس خارش، سوزش واژن حین ادارد، ترشحات بد بود و کف آلود و همچنینتغییر رنگ ترشحات دارد. در مواقعی قرمز شدن واژن و ایجاد زخم روی آلت تناسلی مردانه از اصلی ترین نشانه های وجود این انگل در بدن است.

5- انواع بیماری های مقاربتی مانند هرپس تناسلی، سوزاک تا تفلیس

برخی از بیماری های مقاربتی مانند هرپس تناسلی، زگیل، سوزاک یا تفلیس با علائمی مانند خارش و سوزش همراه خواهند بود. به طور کلی توصیه می شود در صورتی که خارش آلت تناسلی مدت زمان بسیاری طول کشیده یا علائم دیگری هم ایجاد شده، در اولین فرصت ممکن به پزشک مراجعه کنید.

علت خارش لبه های بیرونی واژن

رایج ترین دلیل خارش آلت تناسلی در مردان چیست؟

تا اینجای مقاله بیشتر درباره دلایل خارش واژن زنان صحبت کردیم. در این قسمت از مقاله به بررسی دلایلی می پردازیم که موجب خارش آلت تناسلی مردانه می شود. البته مواردی مانند تنگ بودن لباس زیر، پوشیدن شلوارهای جین و تنگ در مدت زمان طولانی، عرق سوز شدن و موارد دیگر می تواند میان مردان و زنان مشترک باشد. اما مواردی مانند شپش یا عفونت قارچی در مردان دیده میشود که در این قسمت به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

خارش آلت تناسلی در مردان

1- تینیاکروریس یا خارش ژوک، عفونت قارچی آلت تناسلی مردان

این بیماری معمولا در مردان ایجاد می شود هر چند که گاهی ممکن است زنان هم مبتلا شوند اما در اکثر موارد مردان درگیر آن هستند. در صورت مبتلا شدن به این بیماری خارش آلت تناسلی حتی تا قسمت هایی از کشاله ران هم ادامه پیدا می کند. اصلی ترین دلیل شکل گیری این مسئله، عرق کردن بیش از حد پوشیدن لباس هایی است که قبلا به دلیل تعریق خیس شده بودند. معمولا ورزشکارانی که بعد از ورزش لباس خود را تعویض نمی کنند یا دوش نمی گیرند به این بیماری مبتلا خواهند شد.

2-گال یا شپش ناحیه تناسلی

گال نام یک بیماری است که به دلیل وجود حشرات بسیار ریز به وجود می آید. این حشرات اطراف ناحیه تناسلی قرار می گیرند و معمولا بعد از تخم گذاری، احساس خارش شدید در فرد ایجاد می شود. البته احتمال مبتلا شدن زنان به گال نیز وجود دارد اما اکثر اوقات مردان دچار این مشکل هستند. گاهی اوقات عوارض وجود گال ها در ناحیه تناسلی زنانه با بیماری هرپس تناسلی اشتباه گرفته می شود. به همین دلیل توصیه می شود در صورتی که احساس خارش زیادی داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید.

اگزما چیست

3- اگزما و خارش آلت تناسلی در مردان

یکی از رایج ترین دلایل خارش آلت تناسلی در مردان، اگزما است. اگر نمی دانید اگزما چیست باید بگوییم که این بیماری باعث ایجاد خارش، پوسته پوسته شدن ناحیه تناسلی و حتی التهاب آلت تناسلی می شود. دلیل قطعی برای به وجود آمدن اگزما وجود ندارد اما خشکی بیش از حد پوست به تشدید این بیماری منجر می شود. از این رو پوشیدن لباس زیر بسیار تنگ و قرار گرفتن آلت تناسلی در معرض فشار می تواند اگزما را تشدید کند. احتمال ایجاد اگزما در زنان و قسمت های دیگر بدن وجود دارد. از نظر میزان مبتلا شدن، اگزما برای مردان مانند تبخال واژن برای زنان است. درمان این بیماری سخت نیست اما نیاز به مراعات و مراقبت زیادی دارد.

در این قسمت به سه مورد از رایج ترین دلایل خارش آلت تناسلی مردانه پرداختیم اما این لیست می تواند کمی طولانی تر هم باشد. به طور مثال عفونت دستگاه ادراری، رشد موهای زیرپوستی ناحیه تناسلی، واکنش های آرژیک و موارد مشابه نیز می تواند از دلایل خارش غیر طبیعی ناحیه تناسلی مردان باشد. از این رو پیشنهاد می شود در صورتی که این مشکل آزاردهنده برایتان تکرار شد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

سوالات متداول

IRAN HIV
01خارش آلت تناسلی را چطور میتوان درمان کرد؟

از آنجایی که دلایل خارش آلت تناسلی می تواند کاملا متفاوت باشد، ابتدا باید دلیل این اتفاق به طور شفاف مشخص شود سپس برای درمان اقدام کرد. از این رو پیشنهاد می شود در صورتی که رعایت بهداشت، تعویض لباس زیر و عدم استفاده از انواع مواد شیمیایی، خارش را متوقف نکرد حتما به پزشک مراجعه کنید.

02آیا خارش آلت تناسلی می تواند نشانه ی ایدز باشد؟

خارش آلت تناسلی به عنوان یکی از نشانه های مبتلا شدن به بیماری ایدز شناخته نمی شود. پیشنهاد می کنیم برای آگاه شدن نسبت به علائم ایدز صفحه نشانه های ایدز را مطالعه کنید.

03چرا آلت تناسلی دچار خارش می شود؟

دلایل متفاوتی وجود دارد که در نهایت منجر به این مسئله می شود. آنچه که اهمیت دارد شناخت دقیق دلیل و انتخاب درمانی مناسب است. با توجه به نشانه هایی که اطراف ناحیه تناسلی ایجاد می شود تا حدودی میتوان دلایل خارش را حدس زد اما در صورتی که دلیل خارش آلت تناسلی برای خودتان هم مشخص نبود، حتما به پزشک مراجعه کنید.

نظر خود را بنویسید

IRAN HIV