راه های ایجاد عفونت قارچی زنان چیست؟

عفونت قارچی واژن  به چه دلایل ایجاد می شود؟

در این مقاله در مورد عوامل ایجاد عفونت قارچی در زنان صحبت خواهیم کرد.

شاید شما هم با بیماری «عفونت قارچی» آشنا باشید. بیماری شایعی که در بین خانم ها بسیار رواج دارد و به عبارتی از هر ده بانو 7 نفر به آن مبتلا می شود. بیشتر افراد این نوع عفونت قارچی را با علائمی مانند سوزش، خارش و التهاب های شدید می شناسند اما کمتر کسی از دلایل بروز این بیماری قارچی اطلاع دارد. اگر شما هم دوست دارید در مورد علائم شایع این بیماری متداول اطلاعات لازم را کسب کنید، حتما در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

عدم توجه به بهداشت جنسی از شایع ترین دلایل بروز عفونت قارچی

بدون شک می توان عدم توجه به سلامت جنسی را از جمله مهم تریم و اصلی ترین مواردی دانست که کم توجهی به آن می تواند منجر به بروز عفونت های قارچی شود.

قارچ های انگلی در محیط های مرطوب و گرم قابلیت رشد و شیوع به شدت بالایی دارند به همین دلیل در صورت عدم توجه به بهداشت فردی و عوض نکردن مکرر لباس زیر و همچنین شستشو و خشک کردن مکرر واژن، قارچ ها به راحتی رشد کرده و عفونت ایجاد می کنند.

دلایل عفونت قارچی چیست؟

عدم تعادل هورمون ها در زمان نزدیک پریودی، مهم ترین دلیل عفونت قارچی

یکی از مهم ترین دلایل شایعی که موجب بروز بیماری های قارچی در خانم ها می شود عدم تعادل هورمون ها در زمان نزدیکی در روابط زناشویی و نزدیک شدن به تایم عادت ماهانه است. بیشتر خانم ها در زمان نزدیکی پریود با علائمی مانند خارش و سوزش مواجه می شوند که اگر به آن توجه نکنند با عفونت قارچی مبتلا می شوند.

تغذیه نامناسب، عاملی مهم و تاثیر گذار برای بیماری قارچی در بانوان

شاید باور این نکته برای شما هم آسان نباشد اما تغذیه نا مناسب هم می تواند عامل موثری در ایجاد عفونت های قارچی باشد. به عنوان مثال استفاده مکرر از غذاهای شیرین و همچنین مواد شور می تواند منجر به بروز بیماری های قارچی نیز شود.

چکاب ماهانه برای جلوگیری از عفونت قارچی

کم خوابی و استرس از عوامل خاموش بروز بیماری قارچی واژن

کم خوابی و استرس و به عبارت کلی موارد فیزیولوژیکی نیز به خودی خود می تواند دلایل کافی برای بروز بیماری های قارچی شود. چرا که استرس و کم خوابی به صورت مستقیم روی هورمون های افراد تاثیر می گذارد و در این حالت موجب بروز عدم تعادل در هورمون ها نیز می شود.

به همین دلیل پیشنهاد می کنیم تا علاوه بر کسب سلامت جسمی و فیزیکی خود حتما در خصوص سلامت روحی و روانی خود هم تاکید داشته باشید چرا که بسیاری از مشکلات ایجاد شده در فیزیک افراد ناشی از مشکلات روحی آن ها است.

در نظر داشته باشید که گاهی اوقات مشکلات زناشویی نیز می تواند موجب بروز بیماری های مختلف شود پس در این خصوص هم مشاوره زناشویی زیر نظر متخصص را جدی بگیرید تا سلامت روح و جسم خود را در زندگی تامین کنید.

استرس و مشکلات روحی موجب بروز عفونت های قارچی می شود؟

دیابت کنترل نشده یک دلیل ساده برای بروز عفونت های ناحیه تناسلی

یکی دیگر از عواملی که با چکاپ ماهانه و حتی 6 ماه یکبار می تواند کنترل شود دیابت است. توجه داشته باشید که دیابت کنترل نشده به خودی خود می تواند زنان را در معرض خطرات ناشی از عفونت های قارچی قرار دهد.

به همین دلیل پیشنهاد می کنیم در صورتی که به دیابت دچار هستید خطرات بیرونی این بیماری را هم در نظر بگیرید چرا که بروز بیماری عفونت های قارچی تنها یک معضل ساده نیست چرا که همین بیماری ساده با در معرض قرار گرفتن یک آلودگی ساده نیز می تواند راه های انتقال ایدز و سایر بیماری های مقاربتی را برای آلوده کردن افراد پیدا کند.

دیابت کنترل نشده از عوامل موثر در بروز عفونت قارچی

چطور می توان عفونت های قارچی ناحیه تناسلی را درمان کرد؟

همانطورکه در این مقاله صحبت کردیم، بیشتر دلایل ایجاد شده برای بیماری های عفونی و قارچی بسیار ساده و پیش پا افتاده هستند و خانم ها و دوشیزگان هر دو همیشه در معرض این بیماری قرار دارند. اما چطور می توان از بروز این بیماری جلوگیری کرد؟

توجه به بهداشت در دوران قاعدگی

اگر در دوران قاعدگی به سر می برید، عوض کردن نوار بهداشتی به صورت منظم می تواند از بروز بیماری های قارچی به شکل قابل توجهی جلوگیری کند. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم تا بهداشت دوران قاعدگی را جدی بگیرید.

علاوه بر این اگر از تامپون ها به جای نوار بهداشتی استفاده می کنید، عوض کردن تامپون ها هر 5 ساعت یکبار می توان به جلوگیری از شیوع قارچ ها در ناحیه تناسلی کمک کند.

به بهداشت شخصی خود توجه کنید

علاوه بر توجه به بهداشت فردی، خشک نگه داشتن ناحیه تناسلی خود به تنهایی می تواند از ورود قارچ ها و شیوع آن ها جلوگیری کند. به همین خاطر عوض کردن لباس زیر به صورت مکرر و همچنین توجه به بهداشت جنسی تا حد زیادی می توان از شیوع قارچ ها جلوگیری کند.

چکاپ دوره ای برای جلوگیری از بروز بیماری های قارچی

چکاب 6 ماه و سالانه را فراموش نکنید

چکاپ 6 ماهه و یا سالانه نیز از جمله موارد مهم و ارزشمندی است که نه تنها در سلامت جنسی بلکه برای سلامت کل بدن مفید است. به همین خاطر بانوان عزیز توجه داشته باشند که حتما هر 6 ماه یکبار برای چکاپ به پزشک زنان مراجعه کنند تا در صورت مشاهده عواملی مانند عفونت، زگیل آمیزشی و غیره بتوانند به سادگی و درمان های ساده به رفع آن بپردازند.

در این مقاله در مورد عواملی که موجب بروز عفونت های قارچی در بدن می شود صحبت کردیم. پیشنهاد می کنیم اگر شما به این بیماری دچار شده اید و آن را تجربه کرده اید، حتما تجربیات خود را به صورت ناشناس در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید تا سایر مخاطبان ایران اچ ای وی بتوانند از نظرات شما برای بهبود روند بیماری خود کمک بگیرند.

سوالات متداول

IRAN HIV
01آیا عدم توجه به بهداشت تنها دلیل ایجاد عفونت قارچی زنان است؟

خیر، عدم توجه به بهداشت یکی از عوامل تاثیر گذار در بروز عفونت های قارچی است اما تنها دلیل به حساب نمی آید.

02آیا بیخوابی و استرس هم دلیلی برای تشدید عفونت های واژن است؟

بله با توجه به اینکه مشکلات روحی به صورت مستقیم روی هورمون های زنانه تاثیر می گذارد می توان از این دلیل برای بروز بیماری های قارچی هم یاد کرد.

03بهترین راه برای جلوگیری از بروز بیماری های قارچی چیست؟

بهترین روش درمان برای جلوگیری از عفونت قارچی در واژن این است که چکاپ دوره ای را جدی بگیرید و اطلاعات خود را از این بیماری بالا ببرید. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم حتما این مقاله از ایران اچ ای وی را در این مورد مطالعه بفرمایید.

نظر خود را بنویسید

IRAN HIV