دوران پنجره ای ایدز چیست؟

دوره پنجره ایدز چیست و چه فرقی با دوره کمون دارد؟

دوره پنجره به دوره ای می گویند که یک ویروس درون بدن یک فرد قرار دارد اما هنوز قابل تشخیص نیست!

احتملاا این مورد برای شما هم پیش آمده باشد که گاهی اوقات اصطلاحاتی درباره یک بیماری می شنوید که هیچ دانشی درباره آن ها ندارید. معمولا کسانی که به تازگی به یک بیماری دچار می شوند چنین موردی را تجربه خواهند کرد. درباره بیماری ایدز نیز مانند بسیاری دیگر از بیماری ها، اصطلاحاتی وجود دارد که معانی خاصی دارند. یکی از اصطلاحات مرتبط با بیماری ایدز، دوران پنجره ای یا پنجره است. البته به صورت کلی اصطلاح دوره پنجره برای بیماری های دیگر نیز استفاده می شود. به طور مثال دوره پنجره هیپاتیت سی، یا دوره پنجره کرونا هم از عباراتی است که ممکن است تا کنون به گوشتان خورده باشد.اگر این عبارت را شنیده اید و حالا می خواهید معنی آن را بدانید، در این مقاله به بررسی معنی این عبارت پرداخته ایم؛ از این رو با ایران اچ ای وی همراه باشید.

دوره پنجره ایدز

دوره پنجره چیست؟

اگر بخواهیم تعریف واضح و شفافی درباره دوره پنجره بیان کنیم، باید بگوییم دوره پنجره به دوره ای می گویند که یک ویروس درون بدن یک فرد قرار دارد اما هنوز قابل تشخیص نیست! دوره پنجره یا window period در انواع بیماری های ویروسی مانند ایدز و هیپاتیت شکل می گیرد. زمانی که یک ویروس وارد بدن فرد می شود تا زمانی که آن ویروس قابل تشخیص باشد را دوره پنجره می گویند.

حال شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا ویروس از همان ابتدا در بدن مشخص نمی شود. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که جواب آزمایش در صورتی مثبت می شود که پادتن ویروس وارد شده به بدن، در اندازه کافی ترشح شده باشد. از این رو با توجه به میزان ترشح پادتن منتشر شده در خون فرد می توان متوجه حضور ویروس در بدن شد. حال ممکن است این ترشح اولیه پادتن توسط بدن فرد مدت ها طول بکشد. مدت زمان دوران پنجره ای برای هر بیماری و با توجه به شرایط بدنی هر فرد متفاوت است. اما معمولا این دوره پنجره ای ویروس اچ ای وی، دو الی دوازده هفته است.

منفی شدن آزمایش ویروس ایدز در دوران پنجره

احتمال انتقال ایدز در دوره پنجره وجود دارد؟

نکته ی مهمی که در دوره پنجره ایدز باید به آن توجه کنید این است که در دوران پنجره ایدز، فرد می تواند دیگران را به ایدز آلوده کند. بعد از یک الی سه روز که ویروس وارد بدن فرد می شود، احتمال انتقال آن به افراد دیگر وجود دارد. در حالی که پاسخ آزمایش منفی است! از این رو می توان اینطور برداشت کرد که اگر فردی جواب آزمایش او منفی باشد، در صورتی که در 45 روز گذشته رابطه ی نا امن داشته است، احتمال مبتلا بودن او به ایدز وجود دارد.

انتقال ایدز در دوران پنجره ایدز

آیا دوره پنجره ایدز همان دوره کمون ایدز است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر. دوره پنجره ایدز با دوره کمون ایدز متفاوت است. در دوره ی کمون، ویروس ایدز وارد بدن فرد شده است اما علائم و نشانه های آن قابل مشاهده نیست. در اصل ویروس در بدن یک فرد وجود دارد اما هنوز علائم ایدز به صورت ظاهری قابل مشاهده نخواهد بود. پیشنهاد می کنیم اگر اطلاعات کافی درباره این ویروس ندارید، می توانید صفحه آشنایی با ایدز را مطالعه کنید.

انتقال ایدز در دوران کمون

آیا احتمال انتقال ایدز در دوره کمون وجود دارد؟

از آنجایی که در دوره کمون، ویروس ایدز درون بدون فرد وجود دارد اگر فرد مقاربت ایمن نداشته باشد و رفتارهای پرخطر جنسی را انجام دهد، این احتمال وجود دارد که شریک جنسی خود را به ایدز مبتلا کند. در اصل افرادی که در دوره کمون ایدز هستند، افراد ناقل و حامل ویروس ایدز محسوب می شوند. حال درصورتی که این افراد رابطه ی جنسی با افرد دیگر داشته باشند، افراد دیگر را مبتلا می کنند. هر چند که راه های انتقال اچ ای وی تنها به رابطه ی جنسی محدود نمی شود. در هر صورت فردی که در دوره کمون ایدز قرار دارد می تواند افراد مختلفی را به ایدز مبتلا کند. در حالی که ممکن است خود فرد هنوز نداند که به ایدز مبتلا شده است!

تفاوت دوره کمون و پنجره ایدز

اهمیت شناختن دوره پنجره و دوره کمون ایدز

یکی از مواردی که در مبحث آشنایی با ایدز، اهمیت زیادی دارد، شناختن دوره پنجره و دوره کمون است. معمولا افرادی که نسبت به معنی این دو واژه آگاه نیستند، پاسخ منفی آزمایش ایدز را نتیجه ی قطعی برای مبتلا نبودن به ایدز می دانند. در صورتی که منفی بودن پاسخ آزمایش ایدز نمی تواند دلیل محکمی بر مبتلا نبودن فرد به بیماری اچ ای وی باشد. از این رو همیشه پیشنهاد می شود تا جای امکان از انجام رفتارهای پر خطر جنسی و ایجاد رابطه با افرادی که نسبت به سلامتی آن ها مطمئن نیستید، خودداری کنید. بحث سلامت جنسی اهمیت بسیار زیادی دارد و توصیه می شود این موضوع را جدی بگیرید. شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که آیا احتمال انتقال ایدز با یک با رابطه وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله! به همین دلیل است که نسبت به افزایش آگاهی درمورد بیماری ایدز تاکید زیادی می شود.

سوالات متداول

IRAN HIV
01دوره پنجره ایدز چیست؟

در دوره پنجره، ویروس ایدز درون بدن یک فرد قرار دارد اما هنوز قابل تشخیص نیست!

02طول دوره پنجره ایدز چقد است؟

این مدت زمان می تواند در افراد مختلف، یکسان نباشد اما معمولا طول دوره پنجره ایدز یک تا سه ماه است.

03آیا فردی که در دوره کمون ایدز قرار دارد، می تواند باعث انتقال ایدز شود؟

بله. در دوره ی کمون ایدز، ویروس اچ ای وی درون بدن فرد وجود دارد اما علائمی مشاهده نمی شود. عدم مشاهده علائم ایدز، به معنای عدم انتقال آن نیست بلکه احتمال انتقال ایدز در این دوره وجود دارد.

نظر خود را بنویسید

IRAN HIV