رابطه جنسی پر خطر

رفتار جنسی پر خطر چیست و چرا باید از آن جلوگیری کرد؟

رفتار جنسی پرخطر می تواند زمینه سازی انواع بیماری های مقاربتی و ایدز باشد به همین دلیل باید از انجام آن پرهیز کرد.

ایدز و اچ پی وی، دو ویروس خطرناک جنسی هستند که متاسفانه روز به روز شاهد افزایش شیوع آن ها هستیم. رفتارهای جنسی پر خطر از عواملی است که می تواند هر فرد را در معرض ابتلا به این دو ویروس قرار دهد.سلامت جنسی، یکی از مهم ترین مسائلی است که در ابعاد زندگی خود باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید و به هیچ عنوان نمی توان اهمیت آن را انکار کرد.

سلامت جنسی به موارد متعددی بستگی دارد و مهم ترین مسئله در این زمینه، آموزش و یادگیری است. بسیاری از بیماری های جنسی که به دلیل انواع رفتارهای پرخطر جنسی انتقال پیدا می کنند، از مواردی هستند که اگر نسبت به روش های جلوگیری از آن ها آگاه باشید به خوبی می توانید احتمال مبتلا شدن را کاهش دهید.

با این حال با هدف پایدار ماندن سلامت جنسی، لازم است تا انواع رفتار جنسی پرخطر را بشناسید و اقدامات لازم برای جلوگیری از پیش آمدن چنین مواردی را انجام دهید. در ادامه به بررسی این رفتارهای پرخطر خواهیم پرداخت.

چرا نباید رابطه جنسی پر خطر داشته باشیم

1- برقراری انواع روابط جنسی محافظت نشده!

استفاده از کاندوم، یک رفتار جنسی ایمن است که احتمال انتقال بیماری های مقاربتی را کاهش می دهد. مهم ترین نکته ای که درباره استفاده از کاندوم وجود دارد، این است که از هر کاندوم تنها یک بار و فقط برای یک فرد استفاده شود!

منظور از روابط جنسی محافظت نشده، تمامی روابط جنسی است که افراد بدون استفاده از کاندوم مردانه یا کاندوم زنانه، اقدام به برقراری رابطه می کنند.

روش صحیح استفاده از کاندوم دومین نکته ای است که باید بدانید. همچنین بهتر است از نمونه محصولات باکیفیت استفاده کنید تا احتمال پاره شدن آن بسیار کم باشد. در نظر داشته باشید که اگر بدون استفاده از کاندوم، آمیزش بدون دخول هم انجام شود، احتمال انتقال بیماری های مقاربتی از بین نخواهد رفت.

تفاوتی ندارد که رابطه مقعدی، دهانی و یا مهبلی برقرار شود. هر نوع رابطه ای که بدون استفاده از کاندوم شکل بگیرد، خطر انتقال بیماری های جنسی را افزایش خواهد داد.

استفاده از کاندوم

2- برقراری رابطه جنسی با شخصی که اعتماد کامل به او ندارید!

هر چند که بسیاری از افراد نسبت به وجود انواع ویروس پاپیلومای و حتی ایدز در بدن خود خبر دار نیستند، اما با این حال بهتر است شما نسبت به عوارضی که ممکن است بعد از انجام رابطه های پر خطر در انتظارتان باشد، با خبر باشید!

افرادی که شرکای جنسی متعدد دارند، بیشتر در معرض انواع بیماری های مقاربتی قرار می گیرند. برقراری رابطه با چنین افرادی قطعا پر خطر است و ریسک بیمار شدن شریک بعدی نیز بیشتر می شود. از این رو باید روابط جنسی کاملا کنترل شده و به شکل صحیح برقرار شود.

3- رابطه جنسی تحت تاثیر مواد مخدر و الکل

استفاده از الکل و مواد مخدر، هیجان افراد را افزایش می دهد و در این حین، امکان انجام انواع رفتارهای ناپسند و پرخطر بسیار زیاد است. بعد از مصرف الکل و یا مواد مخدر، افراد قادر به کنترل اعمال و رفتار خود نیستند. از این رو در چنین شرایطی معمولا انتخاب های بدون دقت ممکن است عوارض به شدت سنگینی را به دنبال داشته باشد.

افراد بسیاری معتقد هستند که بعد از مصرف الکل قادر به کنترل خود هستند و می توانند شرایط را بررسی کنید. در صورتی که این باور کاملا اشتباه است. هر فرد عاقل و بالغ، بعد از مصرف الکل بدون اینکه قدرت انتخاب داشته باشد، ممکن است هر کاری انجام بدهد.

تاثیر الکل بر روابط جنسی

4- برقراری روابط جنسی نامعقول

رابطه جنسی مقعدی، از روابط بسیار پرخطر محسوب می شود. احتمال انتقال بیماری های مقاربتی در چنین روابطی بسیار بالاست. هر چند که پزشکان توصیه می کنند به هیچ عنوان این رفتار جنسی ناسالم را انجام ندهید اما با این حال هنوز هم بیماری های مختلف ناشی از این رفتار پر خطر، وجود دارد.

بدترین عوارض رفتارهای پرخطر جنسی چیست؟

بیماری های مقاربتی هر یک، عوارض متعدد خود را دارند که متاسفانه در صورت ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن، این عوارض می تواند چندین برابر باشد.

یکی از بدترین بیماری هایی که نتیجه انجام رفتارهای جنسی پر خطر محسوب می شود، مبتلا شدن به ایدز است. بسیاری از افراد بدون آنکه متوجه شوند، به دلیل برقراری رابطه های ناسالم، در معرض بیماری ایدز قرار می گیرند و متاسفانه با روحیه ای ضعیف فرآیند درمان ایدز را آغاز می کنند.

فرآیند درمان ایدز، علاوه بر سختی های خاص خود، ممکن است موجب ایجاد استرس در افراد گردد. از این رو توصیه می شود تا جای امکان آگاهی خود را نسبت به برقراری رابطه جنسی ایمن افزایش دهید و همواره در تلاش باشید تا روابط جنسی را در چارچوب سلامتی نگه دارید.

روابط جنسی پر خطر

رابطه جنسی ایمن چیست و چه اهمیتی دارد؟

با توجه به مشکلاتی که ممکن است پس از برقراری رابطه جنسی پرخطر برای افراد پیش بیاید، پزشکان توصیه می کنند که افراد همیشه رابطه جنسی کنترل شده و ایمن داشته باشند. با این حال برخی از افراد تعریف صحیحی از رابطه جنسی ایمن بلد نیستند. اگر بخواهیم به بیانی ساده رابطه جنسی ایمن را توضیح بدهیم باید بگوییم که حواستان به موارد ذکر شده در این مقاله باشد. قبل از برقراری رابطه جنسی، باید نسبت به سلامت شریک جنسی خود آگاه باشید و سپس اقدام به برقراری رابطه کنید. توجه داشته باشید که بسیاری از بیماری های جنسی حتی با یک بار رابطه هم منتقل می شود. از این رو نمی توان اهمیت آگاهی از سلامت جنسی فرد مقابل را نادیده گرفت. برای برقراری رابطه ایمنی جنسی، باید از کاندوم استفاده کنید و نسبت به سلامت جنسی خود و شریک جنسی خود مطمئن شوید.

اهمیت آگاهی درباره رفتار جنسی پرخطر

در این مقاله به بررسی انواع روابط پرخطر جنسی پرداختیم که رعایت نکردن آن ها عوارض متفاوتی اعم از مبتلا شدن به زیگیل تناسی، ابتلا به ایدز، ویروس اچ پی وی و موارد بسیار دیگری را به همراه خواهد داشت. با هدف حفظ سلامتی جنسی خود، از رفتارهای پرخطر پرهیز کنید و بدون آگاهی، اقدامات خودسرانه انجام ندهید. در صورتی که هنوز هم سوال خاصی در ذهنتان باقی مانده که پاسخ آن را در این مقاله پیدا نکرده اید، می توانید از قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید و پرسش خود را مطرح کنید. کارشناسان ایران اچ آی وی، در کوتاه ترین زمان ممکن به پرسش های شما پاسخ می دهند.

نظر خود را بنویسید

IRAN HIV