بیماری کلادمیا چیست

کلامدیا، این بیماری خاموش مقاربتی چیست؟

ما در این مقاله در مورد یکی دیگر از بیماری های مقاربتی که به عنوان مرض خاموش مشهور است صحبت می کنیم.

کلامدیا یا همان بیماری خاموش جنسی، نوعی از بیماری های مقاربتی است که بدون هیچ علائم و نشانه خاصی در افراد ظهور پیدا می کند. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، 70 درصد زنان و 50 درصد مردانی که به این بیماری دچار می شوند فاقد هر گونه علامت هستند. پس به نظر می رسد که لقب بیماری خاموش کاملا برازنده این مرض مقاربتی است. ما در ادامه این مقاله در مورد راه های پیشگیری، خطرات و تهدیدهای این بیماری بیشتر با شما صحبت می کنیم. اگر دوست دارید اطلاعات عمومی خود را در این زمینه افزایش دهید، پیشنهاد می کنم در ادامه با ما باشید.

کلامدیا تراکوماتیس چیست؟

کلامدیا نوعی انگل سلولی است که شبیه باکتری و ویروس در بدن عمل می کند و سیستم ایمنی جسمانی را تحت خطر قرار می دهد. این ویروس در سه نوع تراکوماتیس، پسی تاسی یا پنومونیه شناخته شده است. این عفونت از طریق ارتباط جنسی کنترل نشده وارد بدن می شود و سلامت جنسی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد.

آشنایی با بیماری کلادمیا یک بیماری جنسی

روش های انتقال کلامدیا چیست؟

کلامدیا هم مانند سایر بیماری های جنسی از طریق عدم رعایت بهداشت جنسی افراد را به خود مبتلا می کند پس اگر در مورد سلامت جنسی پارتنر خود اطلاع کافی ندارید، به هیچ عنوان با او همبستر نشوید چرا که عواقب این بیماری چندان برای آینده باوری شما جالب نیست.

اما در نگاه کلی استفاده از کاندوم حین رابطه و همچنین نداشتن شریک جنسی متعدد می تواند از بروز این بیماری و حتی سایر بیماری های جنسی جلوگیری کند.

درمان کلادمیا در زنان

نشانه های بروز بیماری مقاربتی کلامدیا چیست؟

نشانه های وجود بیماری مقاربتی کلامدیا در هر فرد متناسب با جنسیت و یا مقاوت بدنی که دارد متفاوت است اما در حالت کلی مشاهده موارد زیر به عنوان علائم برای زنان و مردان مشترک است.

علائم کلامدیا در زنان

  • ترشح از ناحیه تناسلی
  • درد در ناحیه شکمی
  • حالت تهوع و استفراغ پی در پی
  • تب و لرز
  • احساس درد در حین رابطه
  • خونریزی خارج از سیکل قاعدگی
  • سوزش ادرار

علائم کلامدیا در مردان

  • ترشح از ناحیه تناسلی
  • سوزش ادرار
  • تورم و درد در ناحیه بیضه ها
  • خارش آلت تناسلی

تست کلامدیا چطور انجام می شود؟

تست کلامدیا یک تست سرولوژیک است که از طریق نمونه گیری انجام می شود. برای انجام این تست نیازی به ناشتا بودن نیست و شرایطی برای انجام آن وجود ندارد. تست غرابالگری کلادمیا یک آزمایش خون و نمونه گیری ساده است که وجود آنتی بادی ضدهسته کلادمیا را در بدن فرد نشان می دهد.

آزمایش کلادمیا با غربالگری و نمونه گیری ادرار

عوارض بیماری مقاربتی کلامدیا شامل چه مواردی می شود؟

عوارض عدم توجه به بیماری جنسی خاموش کلامدیا باز هم به نوع مقاومت جسمی افراد بستگی دارد اما اگر بخواهیم یک نسخه کلی برای کلیه بیماران مبتلا به این مرض خاموش ببندیم، ناباروری و التهاب لگن  pid از جمله مهم ترین عوارض های آن خواهد بود.

البته عوارض این بیماری در مردان می توان موجب بروز بیماری پروستاتیت یا همان التهاب غده پروستات نیز شود. پس در صورت مشاهده علائم این بیماری حتی آن را جدی بگیرید و برای درمان سریع آن اقدام کنید. در نظر داشته باشید که یک رفتار جنسی ایمن هیچ وقت دردسر ساز نخواهد شد، پس پیشنهاد می کنم حتما پیش از درمان پیش گیری از بروز خطر را جدی بگیرید.

کلادمیا و خطر آن برای مردان

آِیا بیماری جنسی کلامدیا واگیر دار است؟

بله، شدت واگیری این بیماری به قدری است که از مادر باردار به فرزند تازه متولد شده نیز منتقل می شود. پس اگر شما قصد دارید اقدام به بارداری کنید حتما قبل از هر چیزی با مشاوره زناشویی خود مشورت کنید و همچنین سلامت جنسی و جسمی خود اطمینان کافی حاصل کنید تا چنین در طول 9 ماه بارداری دچار مشکل نشود.

آیا کلادمیا درمان دارد

آیا کلامدیا درمان پذیر است؟

هر دردی درمان دارد و کلامدیا هم مانند سایر بیماری های جنسی و مقاربتی با استفاده مکرر آنتی بیوتیک ها و سایر داروهای انحصاری خود قابل درمان است. نکته قابل توجه در درمان این بیماری تنها این است که باید به موقع شناسایی شود چرا که بی توجهی و عدم تشخیص در زمان مناسب می تواند عواقب خطرناک تری برای بیمار به وجود آورد.

آنتی بیوتیک تنها داروی درمان کلادمیا

آیا علائم کلامدیا با ایدز یکسان است؟

در نگاه کلی بسیاری از علائم ظاهری بیماری های مقاربتی و جنسی با هم شباهت دارد. به عنوان مثال، ترشحات واژن، سوزش، خارش و خونریزی از جمله مهم ترین و ساده ترین علائمی است که به راحتی در هر فرد احساس می شود. گاهی این علائم می تواند نشان دهنده بروز کلامدیا و یا سوزاک باشد و گاهی هم نشان از بروز بیماری ایدز را دارد. به همین دلیل است که پیشنهاد می کنیم قبل از تصمیم  گیری در مورد سلامت جسمی خود توسط اطلاعاتی که در مجلات اینترنتی کسب می کنید، حتما به پزشک معالج خود سر بزنید.

آیا علائم ایدز و کلادمیا یکسان است

البته پیشنهاد می کنم برای  درک صحیح بیماری ایدز و راه های انتقال اچ ای وی به حتما مقاله های موجود در سایت ایران اچ ای وی را مطالعه بفرمایید.

در این مقاله هر آنچه که باید در خصوص بیماری کلامدیا به عنوان چراغ خاموش بیماری های جنسی صحبت کردیم، حالا نوبت شماست تا نظرات و یا حتی تجربیات خود را در خصوص ابتلا به این بیماری با ما به اشتراک بگذارید. توجه داشته باشید که شما می توانید کلیه تجربیات خود را در قسمت کامنت های سایت ایران اچ ای وی و به صورت ناشناس ارسال کنید تا سایر مخاطبان ایران اچ ای وی بتوانند از تجربیات شما برای بهبود شرایط بیماری خود استفاده کنند.

سوالات متداول

IRAN HIV
01علائم کلی کلامدیا چیست؟

سوزش ادرار، درد و ترشح در ناحیه تناسلی، خونریزی خارج از سیکل قاعدگی، تورم در ناحیه تناسلی و همچنین درد حین رابطه از جمله شایع ترین علائم کلامدیا است.

02روش های درمان بیماری جنسی کلامدیا چیست؟

برای درمان کلامدیا پزشکان از داروهایی مانند انواع آنتی بیوتیک ها استفاده می کنند اما برای درمان هر شخص، پزشک متناسب با شرایط بدنی و سلامتی بیمار دارو تجویز می کند.

03آیا کلامدیا به کودکان هم منتقل می شود؟

بله کلامدیا از جمله بیماری های خطرناک جنسی است که از طریق مادر به فرزند منتقل می شود.

نظر خود را بنویسید

IRAN HIV