بیماری هایی که با زگیل تناسلی اشتباه گرفته می شوند!

بیماری های متفاوتی وجود دارد که کاملا مشابه به زگیل تناسلی است اما تشخیص آن ها تنها برای پزشک ممکن خواهد بود.

با توجه به افزایش شیوع زگیل تناسلی در جوامع و خطرات احتمالی آن برای زنان (مانند سرطان دهانه رحم) در حال حاضر این بیماری می تواند برای بسیاری از افراد ترسناک باشد. در سال های اخیر شاهد بیشتر شدن این پدیده ویروسی میان جوامع بوده ایم. تمامی افرادی که فعالیت های جنسی دارند در معرض این ویروس هستند زیرا در حال حاضر بسیار گسترش پیدا کرده است. معمولا اقدامات متفاوتی هم وجود دارد که برای جلوگیری از مبتلا شدن به زگیل تناسلی و حفظ سلامت جنسی و زناشویی توصیه می شود. اما مسئله ای که بسیار مهم است، شناسایی کامل زگیل تناسلی و کسب اطلاعات درباره آن است زیرا عدم شناسایی آن موجب می شود تا بیماری های دیگر با زگیل تناسلی اشتباه گرفته شوند و حتی درمان اشتباهی صورت گیرد!

احتمال وقوع این اتفاق بسیار زیاد است. حتی در مواقعی برخی از پزشکان در تشخیص زگیل تناسلی دچار اشتباه می شوند و بیماری های دیگر را با آن اشتباه می گیرند. در این مقاله از بلاگ ایران اچ ای وی قصد داریم بیماری هایی را بررسی کنیم که گاهی اوقات با زگیل تناسلی اشتباه گرفته می شوند.

بیماری های مشابه زگیل تناسلی

1- جوش تناسلی از بیماری های مشابه با زگیل تناسلی

از آنجایی که زگیل تناسلی به شکل تکه زائده یا گوشت های اضافه دیده می شود، برخی از افراد با مشاهده کوچک ترین برآمدگی غیر طبیعی به زگیل تناسلی فکر می کنند. در صورتی که ممکن است ایجاد برآمدگی تنها به دلیل ایجاد یک جوش چرکی یا جوش تناسلی باشد. معمولا جوش های چرکی یا جوش واژن در کناره های واژن ایجاد می شود و سر سفید رنگی دارد. همچنین بسیاری از جوش های تناسلی ممکن است درد داشته باشند. یعنی اگر به آن ها دست بزنید، باعث ایجاد درد خواهد شد. هر چند که توصیه می شود از فشار دادن جوش های تناسلی و تخلیه آن ها خودداری کنید زیرا احتمال پخش شدن عفونت در قسمت های دیگر وجود دارد. تشخیص جوش تناسلی و زگیل تناسلی برای افرادی که تخصص ندارند می تواند کامل مشکل باشد.

بیماری کراتوز سبورئیک، مشابه بیماری زگیل تناسلی

2- کراتوز سبورئیک، لکه های رنگی که خطری ندارند!

کراتوز سبورئیک از دیگر بیماری هایی است که به طور معمول با زگیل تناسلی اشتباه گرفته می شود. این بیماری به صورت کلی خطری برای افراد ندارد و حتی شکل ظاهری آن با زگیل تناسلی متفاوت است. در صورت مبتلا شدن به این بیماری در اطراف واژن شاهد لکه های تیره سیاه یا قهوه ای رنگ خواهید بود که ممکن است هیچ برجستگی هم نداشته باشد. برخی از افراد به دلیل زیبایی اقدام به درمان این بیماری می کنند و برخی دیگر با تصور اینکه به زگیل تناسلی مبتلا شده اند، سراغ درمان خواهند رفت. در نظر داشته باشید زگیل تناسلی به صورت کلی نوعی بیرون آمدگی و برجستگی ایجاد می کند. البته احتمال متفاوت بودن رنگ آن در بدن افراد مختلف وجود دارد اما در همه ی شکل های مختلف کمی برآمده خواهد بود از این رو با مشاهده هر لکه ای به زگیل تناسلی فکر نکنید!

3- سیرینگوما، ضایعاتی که بیشتر روی صورت می بینید اما با زگیل تناسلی اشتباه گرفته می شوند!

اگر دقت کرده باشید برخی از افراد روی پلک، گونه و اطراف چشم هایشان زائده هایی بسیار کوچک سفید یا زرد رنگ دارند که در نگاه اول حتی ممکن است زیبا به نظر برسند! این زائده ها به دلیل غدد عرق ایجاد خواهند شد و هیچگونه خطری ندارند. اما این احتمال وجود دارد که شاهد ایجاد آن ها در قسمت های مختلف آلت تناسلی باشیم. به همین دلیل نمی توان از آن ها به عنوان بیماری های مقاربتی یاد کرد.

سیرینگوما

4- تبخال واژن، بیماری شبیه به زگیل تناسلی در زنان

تبخال واژن در موارد بسیاری با جوش تناسلی هم اشتباه گرفته می شود اما به هر حال از بیماری هایی است که ممکن است شبیه به زگیل جنسی به نظر برسد. جوش تناسلی را می توان نوعی التهاب پوستی دانست اما تبخال واژن یک بیماری جنسی است که به دلیل رابطه جنسی به وجود می آید.

ویروسی که در نهایت منجر به اینجاد تبخال واژن می شود، هرپس نام دارد. این بیماری را می توان درمان کرد اما مهم ترین مسئله برای جلوگیری از مبتلا شدن به آن جلوگیری از رفتارهای جنسی پرخطر و ایجاد رابطه جنسی امن خواهد بود.

تبخال واژن

چطور بیماری های مشابه زگیل تناسلی را تشخص دهیم؟

با توجه به اینکه بیماری های مختلفی وجود دارد که کاملا شبیه به زگیل تناسلی است، نمی توان بعد از مشاهده هر برجستگی غیر طبیعی به زگیل تناسلی شک کرد. اما از آنجایی که زگیل تناسلی می تواند خطرناک باشد و عوارض متعددی داشته باشد، در صورت مشاهده هرگونه مورد غیر طبیعی به پزشک مراجعه کنید. اگر ویروس HPV درون بدن شما وجود داشته باشد، در نهایت منجر به ایجاد زگیل تناسلی خواهد شد. اما در نظر داشته باشید عدم وجود زگیل تناسلی به معنای مبتلا نبودن به ویروس اچ پی وی نیست.

از این رو توصیه می شود در شرایطی که نسبت به سلامتی خود شک دارید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. این احتمال وجود دارد که زگیل تناسلی اطراف کشاله های ران، مقعد، واژن و آلت تناسلی مردانه قرار بگیرد. از این رو تشخص آن برای شما ممکن نیست و باید از یک پزشک کمک بگیرید.

سوالات متداول

IRAN HIV
01آیا زگیل تناسلی می تواند رنگی باشد؟

بله رنگ زگیل تناسلی در بدن افراد متفاوت می تواند به شکل های مختلف باشد. گاهی اوقات ممکن است صورتی رنگ، رنگ پوست، قرمز یا حتی قهوه ای رنگ باشد و با بیماری کراتوز سبورئیک اشتباه گرفته شود.

02از کجا بفهمیم به کدام بیماری شبیه زگیل تناسلی مبتلا شده ایم؟

معمولا بررسی زائده های گوشتی ایجاد شده کار ساده ای نیست و خودتان نمی توانید با تصاویری که در اینترنت مشاهده می کنید بیماری خود را تشخیص دهید. بهترین راه حل مراجعه به پزشک در اولین فرصت ممکن است. این احتمال وجود دارد که همه چیز در حد یک جوش ساده باشد و نیازی به نگرانی نباشد اما بهتر است توسط دکتر معاینه شوید.

03آیا تنها زنان به بیماری های مشابه زگیل تناسلی مبتلا می شوند؟

خیر. بیماری های مقاربتی و جنسی در مردان و زنان ایجاد می شود و احتمال ابتلا شدن در هر دو جنسیت وجود دارد. تنها تبخال واژن است که در زنان مشاهده می شود اما ممکن است تبخال روی آلت تناسلی مردان هم دیده شود.

نظر خود را بنویسید

IRAN HIV