بیماری عفونی جنسی یا تبخال تناسلی

تفاوت های جوش تناسلی و تبخال واژن چیست و چرا ایجاد می شود؟

جوش تناسلی التهاب پوستی ساده ای است که همیشه با تبخال واژن اشتباه گرفته می شود.

مشاهده هر گونه تغییرات پوستی همیشه برای خانم ها یک زنگ خطر است. حال اگر این تغییر روی اندام های جنسی هم پیش بیاید نگرانی بزرگی برای خانم ها ایجاد می کند. به عنوان مثال جوش تناسلی و یا تبخال واژن از جمله همین تغییرات است که بانوان باید به سرعت در جهت علت و نحوه درمان آن پیگیری کنند.

عجله نکنید ما در این مقاله قرار است تا هر آنچه که باید در مورد جوش و تبخال تناسلی بدانید را در اختیارتان قرار دهیم. توجه داشته باشید که در بیشتر مواقع مشاهده تغییرات پوستی به علت تغییرات آب و هوا و حتی حساسیت های پوستی ایجاد می شود و جای نگرانی وجود ندارد اما برای اینکه اطلاع کافی از خطرات و آسیب های جوش و زگیل های موجود در اندام های جنسی مانند دستگاه تناسلی داشته باشید، حتما در ادامه با ما همراه باشید.

تفاوت جوش و تبخال تناسلی در چیست؟

بیشتر خانم ها هر تغییر و برآمدی روی واژن خود را به عنوان جوش تلقی می کنند در صورتی که تفاوت بین جوش و تبخال تناسلی و حتی علائم آن ها متفاوت است. برای درک بهتر تفاوت بین این دو التهاب ابتدا باید تعریف دقیقی از هر کدام داشته باشیم.

جوش تناسلی چه علائمی دارد

جوش تناسلی چیست؟ دلیل ایجاد جوش سفت و دردناک واژن ناشی از چیست؟

مشاهده دانه های سفید و یا قرمز رنگ روی واژن در بیشتر اوقات امری طبیعی است. این جوش ها می تواند پس از اصلاح ناحیه واژن ایجاد شود که هیچ خطری را ایجاد نمی کند و پس از مدتی بدون درمان به حالت اولیه برمی گردد البته رعایت بهداشت و سلامت جنسی در جلوگیری از ظاهر شدن این نوع از جوش ها بی تاثیر نیست.

نوع دیگری از جوش های تناسلی نیز وجود دارد که به عنوان جوش سر سفید یا جوش چربی معروف هستند. البته این نوع از جوش ها، در سایر نقاط بدن مثل صورت، کمر و یا کشاله ران هم دیده می شود و وجود آن امری طبیعی است.

این جوش های سر سفید بیشتر اوقات به دلیل باز ماندن منافذ پوست و بسته شدن توسط چربی های سطح پوست ایجاد می شوند و هیچ علامت جدی برای بروز بیماری های خطرناکی مانند اچ ای وی یا بیماری های پوستی سخت را ندارد.

رعایت بهداشت باروری برای جلوگیری از تبخال واژن

نشانه ها و علائم تبخال تناسلی چیست؟

اما تبخال تناسلی داستان متفاوتی با جوش واژن دارد. این التهاب یک بیماری عفونی نیست که از طریق رابطه جنسی ایجاد می شود و پزشکان از آن به عنوان یکی از بیماری های جنسی یاد می کنند.

تبخال تناسلی در بیشتر مواقع به در ناحیه های مرطوب ایجاد می شود و با توجه به اینکه ناحیه مخاطی واژن در بیشتر اوقات مرطوب است، می تواند محلی برای جذب میکروب هایی مانند هرپس باشد. البته دلیل اصلی ابتلا به این عفونت تنها به دلیل انتقال ترشحات مخاطی فرد آلوده به واژن خواهد بود به همین دلیل بانوان در بیشتر اوقات با شروع ایجاد رابطه جنسی در معرض خطر ابتلا به تبخال تناسلی قرار می گیرند.

آیا تبخال تناسلی مسری است؟

تبخال تناسلی از طریق ویروس مسری به نام هرپس منتقل می شود. به همین دلیل این عفونت هم مانند سایر بیماری های ویروسی قابلیت انتقال دارد. در نظر داشته باشید که خانم های باردار بیشتر از هر فرد دیگری در معرض انتقال این ویروس به فرزند خود هستند.

البته اگر نحوه درگیری با این بیماری در روزهای نزدیک به زایمان نباشد برای جنین مشکلی ایجاد نمی کند اما مادران باید توجه داشته باشند که در صورت ابتلا به این عفونت در روزهای نزدیک به زایمان خود حتما فرزند خود را از طریق جراحی سزارین به دنیا آورند.

تبخال تناسلی در دوره بارداری

درمان سریع تبخال تناسلی چیست؟

بسیاری از افراد به این مسئله توجه می کنند که تبخال تناسلی مانند برخی از بیماری های جنسی درمان مناسبی ندارد. اما توجه داشته باشید که شما می توانید پس از مشاهده علائم این بیماری با پزشک خود در ارتباط باشید تا با داروهای مناسب با این بیماری عفونی ویروس هرپس را بی اثر کنند.

البته در بسیاری از موارد در صورت ماندگاری این تبخال پزشکان پیشنهاداتی از جمله لیزر و یا سوزاندن تبخال با دستگاه را پیشنهاد می دهند. اما ما پیشنهاد می کنیم بدون مشورت پزشک هیچ دارو و یا اقدامی را انتخاب نکنید و آگاهانه و با مراجعه به پزشک متخصص فرایند درمان را انجام دهید.

روش های پیشگیری از بروز تبخال و جوش روی واژن

حالا که در مورد دو التهاب تبخال و جوش ناحیه تناسلی صحبت کردیم بهتر است تا در مورد روش های پیشگیری از بروز تبخال و جوش واژن هم صحبتی داشته باشیم.

در نگاه کلی برای جلوگیری از جوش واژن اقدام خاصی نمی توان انجام داد چرا که چربی های اضافی پوست در مواجه شدن با منافذ باز به صورت طبیعی جوش سرسفید ایجاد می کنند که خطری ندارد و تنها کمی آزار دهنده است. اما توجه داشته باشید که این جوش ها در مدت زمان کوتاهی از بین می روند پس به هیچ عنوان برای برداشتن و مبارزه با آن اقدام نکنید و اجازه دهید این التهاب به تنهایی درمان شود.

راه های درمان جوش واژن

آیا روشی برای جلوگیری از ابتلا به تبخال واژن وجود دارد؟

اما در خصوص روش های پیشگیری از ابتلا به تبخال واژن فرایند کمی متفاوت است. با توجه به اینکه این بیماری عفونی یک مریضی مقاربتی است. پس رعایت بهداشت جنسی و داشتن رفتار جنسی ایمن می تواند تا حد زیادی از بروز این بیماری جلوگیری کند.

در نظر داشته باشید که استفاده از کاندوم در حین رابطه و همچنین رعایت بهداشت فردی طرفین حین رابطه می تواند مهم ترین عامل در جهت پیشگیری از بروز تبخال تناسلی باشد.

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات لازم و کافی در خصوص دو التهاب پوستی مشابه با هم را بررسی کنیم. در نظر داشته باشید که کلیه موارد عنوان شده برای تشخیص زگیل و عفونت تنها از طریق پزشک متخصص انجام پذیر است پس به هیچ عنوان در خصوص درمان و یا استفاده از داروی بدون تجویز پزشک تصمیمی نگیرید.

جلوگیری از ابتلا به تبخال تناسلی

در انتها پیشنهاد می کنم در صورت بروز هر گونه سوال با ما از قسمت نظرات در ارتباط باشید مجله پزشکی ایران اچ ای وی در خصوص انواع بیماری های مقاربتی و بیماری اچ ای وی و علائم ایدز اطلاعات ارزشمندی به شما ارائه می دهد تا آگاهانه از این دست از بیماری ها و نحوه مقابله با آن بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید.

سوالات متداول

IRAN HIV
01آیا جوش تناسلی درمان پذیر است؟

جوش تناسلی یک التهاب ساده پوستی است که به تنهایی درمان می شود و نیازی به درمان خاصی ندارد.

02آیا زگیل تناسلی یک بیماری مقاربتی به حساب می آید؟

با توجه به نوع انتقال این ویروس که از راه ارتباط جنسی ایجاد می شود بله تبخال تناسلی یکی از انواع بیماری های مقاربتی است.

03آیا زگیل تناسلی روشی برای درمان دارد؟

مبتلایان به این بیماری می توانند با مراجعه به پزشک متخصص در مورد تجویز انواع داروها صحبت کنند البته در مورد اطلاعات کلی این بیماری ما در مجله پزشکی ایران اچ ای وی اطلاعات کاملی را درج کرده ایم.

نظر خود را بنویسید

IRAN HIV